Andrieskapel krijgt nieuwe bewoner

op 7 september 2017 door Karin Somers TIM-verslaggever

Kent u de Andrieskapel? Het verlaten rijksmonument met dichtgemetselde ramen Achter de Barakken. Over een tijd zal hier weer licht door de vensters vallen, want het is nu in handen van ontwerper René Holten. “Ik wil hier mijn woning annex atelier van maken, maar ook ruimte bieden voor stages, workshops en exposities.”

Een eigen plek

Hoe kom je op het idee om een kapel te kopen? “Ik heb al 20 jaar een eigen ontwerpbureau en ontwerp bijvoorbeeld meubels voor Artifort en sanitair voor Clou. Nu wil ik me meer gaan richten op mijn eigen ontwerpen. Daar heb ik veel ruimte voor nodig. Toevallig zag ik deze kapel. Het heeft 30 jaar lang alleen gediend als opslagruimte. Er stond 6 km aan archief van het Sociaal Historisch Centrum. Dat is nu verhuisd naar het Regionaal Historisch Centrum Limburg. Het kopen was een moeilijke klus, maar dankzij de Triodosbank heb ik het financieel rond gekregen en ben ik nu de gelukkige eigenaar!” René hoopt binnenkort met de verbouwing te kunnen beginnen.

Ondernemende kunstenaars

Foto: Hugo Thomassen

Een lening, restauratie, bouwvergunningen. Een kapel brengt nogal wat verantwoordelijkheden met zich mee. “Klopt. Het is een rijksmonument, dus daar ga je respectvol mee om. Dat vind ik vanzelfsprekend. En de hoge kosten draag ik in mijn eentje, dat risico draag ik alleen.” Niet iets voor een pas afgestudeerde MAFAD-student. “Nee. Ik ben regelmatig in gesprek met de gemeente Maastricht. Zij willen graag dat kunstenaars en ontwerpers na hun afstuderen in Maastricht blijven. Ik ben blij dat dat op de politieke agenda staat. En hoop dat het culturele broedplaatsenbeleid en alle bijbehorende initiatieven ook iets concreets opleveren waar we iets aan hebben.” Tegelijkertijd vindt René dat creatievelingen op een ondernemende manier naar hun werk moeten kijken. “Opleiding en markt moeten op elkaar aansluiten. Studenten moeten leren ondernemen. Dat gebeurt nu wel steeds meer gelukkig, als je kijkt naar de Design Academy en MAFAD.”

Maakindustrie terug naar Maastricht?

Kunstenaars en ontwerpers die gaan ondernemen. Ziet René nog meer ontwikkelingen in het creatieve vak? “Absoluut. Het is eigenlijk raar dat we voor het produceren van onze ontwerpen naar landen als China gaan. Je ziet nu dat die productie langzaam weer terug richting Oost-Europa komt. Nog even en we maken het weer allemaal zelf. Het is wachten op flinke milieubelasting vanuit Europa, dan moeten we wel.” Dus de maakindustrie terug in Maastricht? “Dat zou mooi zijn. De generatie voor mij werkte in die Maastrichtse maakindustrie. Die ging helaas verloren. Maastricht wil een internationale kennisstad zijn, maar hierdoor raak je de kunde en de banen van de maakindustrie kwijt. En niet iedereen kan mee in die kennisindustrie. Een combinatie van kennis en maken zorgt voor een gezonde samenleving.”

Een nieuwe fase

Terug naar de Andrieskapel. Heeft de entourage van een kapel eigenlijk invloed op het werk van René? “Als straks die ramen open zijn, zal het een hele mooie, inspirerende plek zijn. Voor mijn creatieve ontwikkeling ben ik altijd opzoek naar nieuwe energie. De Andrieskapel is voor mij een nieuwe fase. Ik hoop dat mijn eigen projecten, waar ik nu al volop mee bezig ben, hier verder ontwikkeld gaan worden. Dat nieuwe werk wil ik er straks dan ook gaan tonen. Ik bouw wel verder op mijn eigen vormentaal als designer, maar de nieuwe objecten en meubels zullen meer op het spanningsveld liggen tussen design en kunst.” De omgeving is voor René ook een reden om hier te komen wonen en werken. “Het Sphinxkwartier is een creatieve wijk. Studenten kunnen straks workshops volgen of stagelopen, Stichting Ateliers Maastricht zit om de hoek. Ik wil graag een podium bieden. Zo wordt de kapel weer onderdeel van de samenleving.”

Nieuwsgierig geworden? Tijdens Open Monumentendag zondag 10 september a.s. opent René de deuren van de Andrieskapel.