Hans Moleman
TIM-verslaggever 9 februari 2019

Aken lonkt met nieuwe sneltrein

Maastricht en Aken hebben eindelijk een comfortabele spoorverbinding: de nieuwe sneltrein naar de oude keizersstad is van start gegaan. ThuisinMaastricht beproefde het modernste Euregionale openbaar vervoer.

Een lang gekoesterde wens van de gemeente Maastricht en de provincie Limburg is eind januari werkelijkheid geworden: een rechtstreekse trein tussen Maastricht en Aken. Niet langer die slome boemel met overstappen op winderige stations als Heerlen en Herzogenrath, maar een directe trein die onderweg minder oponthoud heeft.

De reistijd per openbaar vervoer tussen beide universiteitssteden wordt er wat minder lang door. De nieuwe sneltrein doet zijn naam overigens maar in beperkte mate eer aan: het duurt nog altijd 55 minuten om de luttele dertig kilometer tussen Aken en Maastricht via het spoor te overbruggen.

Middernacht

Arriva, een dochterbedrijf van Deutsche Bahn, het Duitse staatsspoorbedrijf, heeft goed materieel ingezet op de directe lijn. Ruime, moderne treinstellen met wifi en stopcontacten onder de stoelen, zodat laptop en telefoon in gebruikt kunnen blijven zonder vrees voor uitval.

Elk uur, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, vertrekt er voortaan zo’n snelle trein van het perron in Maastricht. De laatste trein retour verlaat Aken een kwartier voor middernacht, om tegen 00.40 uur in Maastricht aan te komen.

Druk is het nog niet in de kersverse Kaiserstadt Express, de eerste week. Donderdag tegen het eind van de middag stappen maar een paar mensen in op Hauptbahnhof Aachen, en ook op Aachen West, de halte bij de technische universiteit van de stad, loopt het bepaald niet storm. Pas in Heerlen stroomt de trein naar Maastricht vol met forensen op weg naar huis.

Verbazing

Niet iedere Arriva-treinbestuurder blijkt in de eerste week overigens al vertrouwd met de nieuwe dienstregeling. Op donderdagochtend rijdt de sneltrein die om 11.19 uit Maastricht vertrekt niet, zoals wel aangekondigd op de borden, door naar Aken. De treinbestuurder houdt het bij Heerlen voor gezien, zonder nadere verklaring. Een handvol passagiers dat had vertrouwd op een soepele doorreis naar Aken wordt in verbazing achtergelaten.

Ook bij de servicebalie van Arriva op station Heerlen begrijpen ze het desgevraagd niet. De trein van 11.19 uit Maastricht had toch echt verder moeten rijden naar Aken, volgens de dienstregeling.

Bij de volgende sneltrein die volgens het boekje bestemming Aken heeft gaat het wel goed. Met een uur vertraging komt de oude Duitse keizersstad alsnog in zicht. Het is niet druk aan boord: twee vrouwen uit Valkenburg die gaan shoppen in Aken en vier Chinezen, op weg naar het vliegveld van Dusseldorf.

Engels

Dat laatste gezelschap heeft niets aan de dienstmededelingen over de treinintercom. Want de omroepster van Arriva meldt de stations op het traject alleen keurig in de drie Euregionale talen -Nederlands, Duits en Frans. De logische vierde taal -Engels, voor mensen van buiten de regio, ontbreekt nog. Dat is niet handig, gelet op de vele kenniswerkers in zowel Aken als Maastricht die van elders komen.

Het klinkt wel mooi, de halte Herzogenrath in Arriva-Frans: Geerzoeunraaa

Schoonheidsfoutjes, hopelijk. De nieuwe verbinding met Aken is een duidelijke verbetering, waar vooral de Belgische spoorwegen een voorbeeld aan mogen nemen. De povere verbinding tussen Maastricht en Luik/Brussel gaat al vele jaren gebukt onder versleten, oud materieel. De Belgen zijn wel goedkoper dan Arriva: een dagretourtje Maastricht-Aken kost 22 euro, zonder kortingskaart.



Lees ook