37e editie Musica Sacra in teken van: Bidden en Smeken

op 12 december 2018 door Redactie

Dit jaar staat de 37e editie van Musica Sacra Maastricht in het teken van Bidden & Smeken. Dit thema keert terug in de vele programma’s van het vierdaagse kunstenfestival, dat van donderdag 19 t/m zondag 22 september plaatsvindt op unieke locaties in de historische binnenstad van Maastricht en daarbuiten. Ook het nieuwe campagnebeeld is geïnspireerd op het thema Bidden & Smeken. Het uitgebreide festivalprogramma bestaat uit vooral muziek, dans, theater, spoken word en exposities. Tevens vinden er aantal premières plaats. Vanaf zaterdag 11 mei start de verkoop van een beperkt aantal voorstellingen (zie toelichting beneden) via de website van Theater aan het Vrijthof. Op dinsdag 9 juli start de vrije verkoop van het totale programma via de website van Musica Sacra.

Musica Sacra Maastricht
Musica Sacra Maastricht begon in 1983 als Europees Festival van Religieuze Muziek, verspreid over vier weekeinden. Het ontwikkelde zich tot een compact en breed geprogrammeerd kunstenfestival voor sacrale muziek gecombineerd met andere vormen van kunst waarin het jaarlijks wisselende thema een sleutelrol vervult. Om de onlosmakelijke band met de stad te benadrukken, programmeert Musica Sacra zijn activiteiten in de vele prachtige historische gebouwen van de binnenstad van Maastricht. Musica Sacra Maastricht is een coproductie van de Stichting Musica Sacra en Theater aan het Vrijthof Maastricht.

Festivalthema Bidden & Smeken
Bidden lijkt uit de mode. Maar je hoeft er geen christen, monnik of moslim voor te zijn, en je hoeft er ook niet altijd voor door de knieën. Iedereen steekt weleens een kaars op met een speciale bedoeling, of wandelt in stilte mee uit protest of medeleven, of legt bloemen neer om te gedenken. Aan de wens om een examen te halen, een huis of een baan te bemachtigen of een wedstrijd te winnen, spenderen we menig schietgebedje. Dat doen we meestal in stilte. Zoals we dat ook doen met de bezweringen waarmee we hopen onze lieven en onszelf voor onheil te behoeden. En dat doen we ook zonder precies te weten tot wie we ons richten.

Maar bidden is niet alleen maar vragen om de hoofdprijs. De bewondering voor onze geliefde en voor onze helden uiten we in aanbidding. Dat is bidden zonder er direct iets voor terug te willen krijgen. Ook bewondering voor de natuur of de schepping kan de vorm aannemen van even heftig als belangeloos adoreren.

Tussen dit aan- en vragend bidden beweegt zich het contemplatieve gebed. Verbluffend en verbazingwekkend voorgedaan door kloosterlingen wereldwijd. Zij oefenen zich dagelijks in het erkennen en aanvaarden van onze nietige plek in de kosmos.

Bidden kan aan tijd of plaats gebonden zijn, is soms in riten vastgelegd en streng gereguleerd, of wordt op persoonlijke titel geïmproviseerd. Het wordt hardop of in stilte uitgesproken, aan de hand van heilige teksten, verfijnde poëzie, of van herhaalde formules in mantra, litanie of rozenkrans, of het kristalliseert zich in stille contemplatie. Gesproken, gezongen, gedacht of gedanst – extatisch of ingetogen – in al zijn vormen is bidden altijd ‘reiken naar het uiterste’. Dat is het minste wat de bezoeker van Musica Sacra mag verwachten.