Ook de gemeente verduurzaamt! Zo pakken we onze wegenbouw aan
De komende jaren zorgen we in Maastricht voor groot onderhoud aan de straten. Daarbij zetten we het liefst schonere machines in. Daarom dagen we de aannemers uit om geen oud dieselmaterieel meer in te zetten. Dat begint stapsgewijs vorm te krijgen: je kunt al eens een elektrische boormachine tegenkomen of een asfaltspreider die werkt op waterstof. Zo zorgen we voor minder uitstoot van schadelijke stoffen als CO2 en fijnstof. Dat is beter voor de stad en de inwoners.
De komende jaren pakt de gemeente veel straten in de stad aan. Er komt nieuw asfalt en we vernieuwen stoepen en kolken. “Dat werk in de Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) besteden we uit aan wegenbouwers”, vertelt Marco Fröhling, Teammanager Stadsinfra & Bouw. “Zij maken een plan waarin ze vertellen hoe ze de opdracht aanpakken en wat dat kost. De aannemer met de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) gunnen we het werk. EMVI houdt in dat we niet alleen kijken naar de prijs, maar ook naar de kwaliteit. We vinden het namelijk belangrijk hóe de wegenbouwer het werk uitvoert.”
Schonere machines
Sinds dit jaar heeft de gemeente meer aandacht voor schoon en emissieloos bouwen. Dat is beter voor het milieu en de gezondheid van inwoners. Marco: “Het houdt in dat we aannemers uitdagen om schoner materieel in te zetten. Dus machines en gereedschap die geen vervuilende stoffen uitstoten. Voor klein handgereedschap, zoals een handzaag, is dat nu al verplicht. Voor het groter materieel is dat een ander verhaal. We snappen dat het vervangen daarvan duur is en niet allemaal in 1 keer kan. Zeker bij kleinere aannemers. Daarom stimuleren we het, maar verplichten het nu nog niet.”
Elektrisch en waterstof
Toch komen aannemers steeds vaker met schone machines, die soms ook nog voor minder geluid zorgen. Zo kon je afgelopen zomer al eens een elektrische asfalteermachine tegenkomen en in september werden er putranden ingeboord met een elektrische boor. Ook is er al een elektrische graafmachine ingezet, een asfaltspreider die op waterstof werkt en een muisstille elektrische kraanwagen die natuursteen materiaal leverde. Maar ook het toenemend gebruik van biodiesel HVO100 in plaats van gewone diesel is een positieve stap vooruit.
Vanaf 2035
In een enkel geval komt het voor dat er maar 1 of 2 aannemers inschrijven en geen emissieloos materieel aanbieden. Omdat ze het nog niet hebben of het in dezelfde periode ergens anders inzetten. “Dat risico bestaat nu eenmaal zolang we schonere machines nog niet verplichten. Dat zal vanaf 2035 anders zijn. Het is de bedoeling dat het overgrote deel van het materieel dan geen schadelijke stoffen meer uitstoot.” Marco is daarover positief gestemd. “Zoals het er nu naar uitziet, is dat haalbaar. Goed voor het milieu en goed voor de inwoners van Maastricht!”
#MissionZeroMaastricht
Goed zorgen voor onze omgeving, bewuste keuzes maken en duurzamer leven. Dat is waar #MissionZeroMaastricht voor staat. Veel inwoners en ondernemers in Maastricht doen al mee. En met succes! Doe je ook mee?