Hans Moleman
TIM-verslaggever 6 juni 2020

Actieplan: investeert Maastricht meer in fietsers?

Fietsen is extra populair geworden in het coronatijdperk -en dat sluit goed aan bij het Actieplan Fiets dat de gemeente samen met onder meer de Fietsersbond en Veilig Verkeer ontwikkelt. De gemeenteraad zal er wel meer geld voor moeten uittrekken, anders wordt het Neet Fietse Mèr Stoempe.

Maastricht wil graag een moderne, goed toegeruste stad voor fietsers worden -die ambitie is al jaren geleden uitgesproken. De gemeente ziet graag dat meer mensen de fiets nemen, zowel voor naar werk en opleiding als voor gezonde ontspanning.

Het nieuwe Actieplan Fiets wil hier nu een zet aan geven. Maastricht heeft de afgelopen jaren al het nodige geinvesteerd in fietsvoorzieningen -met de ondergrondse stalling bij het station en de fiets/wandelroute over de Groene Loper als meest in het oog springende verbeteringen- maar er blijft nog genoeg werk aan de winkel.

Ruimer

Daarom is in de eerste helft van dit jaar aan Maastrichtenaren gevraagd te laten horen wat er nog beter kan. Begin maart -net voordat de coronamaatregelen kwamen- was er een goed bezochte thema-avond, waar tientallen betrokken stadsbewoners met dossierverantwoordelijk wethouder Gert-Jan Krabbendam en zijn beleidsambtenaren in gesprek gingen.

De fietswethouder -die zelf als ´dienstrijwiel´ over een van de sjiekste elektrische tweewielers van de stad beschikt- schetste hoe de overheid investeert in het fietsnetwerk van en naar Maastricht en in de stad zelf, met bijvoorbeeld ruimere fietspaden en meer fietsenrekken in het centrum.

Duurzaam

Op de thema-avond werd het economisch en sociaal belang van fietsen nog eens onderstreept door bijdragen van de Dutch Cycling Embassy. Dat is een netwerk van fietsadviseurs en -fabrikanten, NGO’s als de Fietsersbond, universiteiten, onderzoeksinstellingen en overheden.

Bij deze Fietsambassade is Maastrichtenaar Nout Ramaekers programma-coördinator . Hij heeft een duidelijke visie op de rol van de fiets in een duurzame stad, met inspirerende voorbeelden in Nederland en het buitenland waar Maastricht van kan leren.

Creatief

Verder werd de film Why We Cycle vertoond, die kijkt wat het relatief hoge fietsgebruik in Nederland oplevert. Tal van specialisten en alledaagse fietsers komen erin aan het woord over zaken als doelmatig ruimtegebruik, welzijn, gezondheid, creativiteit, vrijheid voor kinderen en rustiger, compacte steden.

Fietsen zorgt er voor dat mensen met elkaar in contact zijn en samen oplossingen moeten zoeken voor de verplaatsingen in de stad, luidt de boodschap van deze Nederlandse fietspropagandisten.

Demarrage

Volgens Leo Maathuis van de Fietsersbond Maastricht laat het Actieplan Fiets zien dat de gemeente een demarrage wil inzetten in het fietsbeleid.´In het goede gezelschap van steden als Oakland en Milaan dient Maastricht met concrete maatregelen te komen om het fietsgebruik te bevorderen, nu we weten welke invloed een pandemie kan hebben op de mobiliteit´, aldus Maathuis.

De grote vraag wordt of mooie woorden ook in daden worden omgezet. Want voor meer fietsgemak zullen miljoenen euros moeten worden uitgetrokken, in een tijd dat de gemeente ook naar bezuinigingen zoekt om gaten in de begroting te dichten.

Investering

Maathuis hoopt dat de gemeenteraad het Actieplan Fiets zal omarmen en ook financieel prioriteit wil geven. Want meer geld voor fietsers, ook in budgetair zware tijden, is een investering in de toekomst van je stad die zich op termijn altijd terugbetaalt. 

Hoe het Actieplan er precis uit gaat zien zal later dit jaar duidelijk worden. De duizenden fietsgebruikers die stad en regio rijk zijn zullen vooral uitkijken naar praktische ingrepen.

Kennedy

Volgens Maathuis heeft de gemeente in ieder geval al toegezegd dat het fietspad vanuit Maastricht-Oost naar het centrum over de Kennedybrug weer in ere wordt hersteld. Dat handzame pad verdween met de aanleg van de Groene Loper.

Andere punten die de Fietsersbond met voorrang aangepakt wil zien zijn:

-langer groen licht voor fietsers op cruciale kruispunten rond het centrum

-voorrang voor fietsers op gevaarlijke punten waar de auto nu nog vrij baan krijgt

-aanpak van de hobbelige kinderkopjes op vitale fietsroutes in de binnenstad

Hel

Op die hobbels vestigde de Fietsersbond al in 2007 de aandacht met een rake 1-aprilgrap: met de oprichting van de urban mountainbike-vereniging Neet Fietse Mèr Stoempe (NFMS) zou in Maastricht, als eerste stad van Nederland, een MTB-route openen over de hier en daar zeer hobbelige kasseibestrating in de binnenstad.

De naam van het parcours? De Hel van Maastricht. Wethouder Wim Hazeu van Groen Links, de voorganger van de huidige GL-kopman Krabbendam, kon er destijds wel om lachen. Maar aan de rauwe Maastrichter kasseien veranderde in de afgelopen dertien jaar niets.

 



Lees ook