Algemene redactie
3 juni 2019

Aanpak fietsen in stadscentrum

Een drukke Grote Staat, op een willekeurige dag. Winkelend publiek aanschouwt de etalages. En dan plots een fietser tussen de massa door. Het is een steeds vaker voorkomend probleem. Net als foutief gestalde fietsen in het stadshart. Diverse partijen slaan de handen in elkaar om tot een aanpak te komen.

Is het onwetendheid? Tijdgebrek? Of toch ‘schijt aan de hele wereld’? Projectleider Cremers van de politie durft het niet te zeggen. Wat hij wel weet, is dat de overlast van fietsers in het stadscentrum, waar fietsen verboden is, toeneemt. Heeft hij niet zelf verzonnen, maar dat blijkt uit onderzoek. De wijkagent van het centrum was de eerste die aan de bel trok. Ondernemers bleken zich, zo bleek uit een enquête, absoluut te herkennen in het signaal. “En ook partijen als Veilig Verkeer Nederland en de afdeling handhaving van de gemeente kwamen tot dezelfde conclusie”, zegt Cremers. “We zijn daarom met deze partijen om tafel gegaan om tot een aanpak te komen.” Dat begon met een onderzoekje. Medewerkers van Veilig Verkeer Nederland turfden het aantal fietsers in het stadshart. Op piekmomenten, gemeten doordeweeks tussen 13.00 uur en 16.00 uur, waren dat er soms 150 op de route Grote Staat-Kleine Staat-Wycker Brugstraat. “Daaruit bleek dat de signalen van de betrokkenen terecht waren”, zegt Cremers.

Bonnen schrijven!

Fietsen waar dat niet mag? Bonnen schrijven! Maar zo eenvoudig is het niet, zegt de projectleider van de politie. “Dan pak je alleen de korte termijn aan. Daarna komt het probleem vanzelf weer terug. Daarom ook dat we meerdere partijen om tafel hebben gebracht. Dit hangt samen met gedrag, met bebording, met onwetendheid van bijvoorbeeld studenten. Daar moet je een andere aanpak op zetten.”  En dus wordt deze week gestart met een flyeractie. Fietsers in het centrum worden gewezen op het verbod. Cremers: “Uitleg is ontzettend belangrijk. Waarom is dat, waar staat dat en wat zijn mogelijke gevolgen? Daar gaan we mensen in eerste instantie over informeren. Dat is preventie, maar we gaan ook repressief optreden.”

Daarna zal een combinatie van acties plaatsvinden. Daarbij wordt ook gekeken naar bijvoorbeeld bebording. Is die wel zo duidelijk als de overheid denkt? Uit gesprekken met fietsers blijkt van niet. Cremers: “En dus zijn we in gesprek met de gemeente om ook daar iets aan te doen. Je moet ook vooral kijken naar wat je zelf kunt verbeteren.” Studenten vormen binnen de fietsaanpak een aparte doelgroep. “We weten dat een groot deel van de inwoners van het centrum student is. En dat studenten rondom het centrum hun school moeten bereiken. Om hen te bereiken zetten we specifieke kanalen in. Hun onderwijsinstelling, maar bijvoorbeeld ook Swapfiets (van de fietsen met de blauwe banden, red.) waar ze hun fiets vaak huren. Ook zij hebben een verantwoordelijkheid.” Beide projecten vergen ook vooral een lange adem, weet de agent. “De acties die we nu inzetten, hebben weinig zin als we er geen vervolg aan geven. Dat gaan we dus ook absoluut doen. Maar daar hebben we dan ook wel iedereen bij nodig. Betrokken partijen, maar ook vooral de mensen in de straat. Samen moeten we het centrum veiliger maken.”



Lees ook