Sandra Schols
TIM-verslaggever 13 mei 2019

Designerkleding inslaan per kilo

In de voormalige Augustijnenkerk, tegenwoordig evenementenlocatie Rebelle, in hartje centrum was het voor (vintage) kledingliefhebbers een waar walhalla. Je kon er namelijk vintage designerkleding scoren voor een vaste prijs per kilo. En dus struinde modeliefhebbend Maastricht de rekken af op zoek naar de krenten in de pap. Branded per kilo is een nieuw concept, bedacht door Serge Bastiaans van Vintage per kilo / ROF Wholesale (Rebirth of Fashion).  

Gewapend met een plastic tas kwamen de vintage liefhebbers al vroeg op het evenement af. Branded per kilo is een initiatief van Vintage per kilo. Ooit bedacht door Serge Bastiaans. Al zeven jaar organiseert hij samen met zijn team grote vintageverkopen op diverse locaties in Nederland en België. Nog langer koopt hij vintage kledingstukken in om die vervolgens weer te verkopen. “Ineens dacht ik; waarom doe ik dat niet gewoon per kilo?”

Bijzondere stukken uit heel Europa 

Serge reist door heel Europa om de unieke designerstukken zelf uit te zoeken. “Vintage is mijn grote passie”, vertelt hij, terwijl hij ondertussen orde in de achtergelaten chaos probeert te scheppen. “Ik zoek de stukken allemaal zelf uit en zorg dat ze in onze loods in Amsterdam terechtkomen. Daar ligt ongeveer 35.000 kilo aan vintage kleding. Branded per kilo is vrij nieuw en bieden we nog niet zolang aan, maar de animo is enorm. Er hangen honderden prachtstukken in de rekken. Zo kan het zomaar zijn dat men hier vandaag een prachtige Moncler-jas heeft kunnen scoren of een Ralph Lauren-shirt, voor omgerekend €9,-. Dat vind je nergens.” Serge en zijn team maakt designerkleding op deze manier betaalbaar. Daarnaast zijn de kledingstukken kwalitatief  prima in orde en uniek. Ook is deze manier van kleding kopen duurzaam en hip! Volk van diverse pluimages struinde afgelopen zondag langs de rekken op zoek naar dat ene pareltje van Versace, Dior of Prada. Het was niet eerder zo makkelijk én goedkoop om aan vintage designerkleding te geraken. 

Eerste keer in Maastricht 

Hoewel Serge en zijn team de grootste moeite hadden om onze hoofdstad te bereiken (files en wegwerkzaamheden op de autobaan waren de boosdoeners) beviel het bezoek aan Maastricht goed. “Het is mooi om te ervaren hoe ons concept wordt opgepakt”, aldus Serge. “We kunnen veel mensen gelukkig maken. Modeliefhebbers die hier voor een prikkie hun unieke vintage kleding kunnen kopen, maar ook de mensen die het niet al te breed hebben. Ik doe dit werk met alle liefde juist voor die personen. Hoewel het soms irriteert dat er met weinig respect om wordt gegaan met de spullen, blijft het voor ons toch de drijfveer om mensen gelukkig te maken. Plus ik heb van mijn passie mijn werk kunnen maken. Dat vond ik heel belangrijk. Je bent toch 70% van de tijd bezig met je werk. Als dat niet bevalt ben je dus een groot deel van je leven ongelukkig en dat wilde ik absoluut niet.” 

Vintage per kilo en Branded père kilo reist al zeven jaar lang door heel Nederland en België met haar evenementen. Benieuwd naar de collectie? Kijk voor data en evenementlocaties op de website: www.vintageperkilo.com

 

Foto’s Vintage per kilo & Sandra Schols



Lees ook